Bienvenue sur FRUTCH ! Si vous êtes nouveau ici, vous voudrez sans doute lire notre EBOOK qui vous aide à comprendre et apprendre le Néerlandais avec ses astuces et conseils. Cliquez ici pour télécharger ce BONUS gratuitement ! 🙂
Bienvenue à nouveau sur FRUTCH ! Comme ce n'est pas la 1ère fois que vous venez ici, vous voudrez sans doute télécharger notre E-BOOK qui vous aide à comprendre et apprendre le Néerlandais avec ses astuces et conseils. Cliquez ici pour télécharger l'E-BOOK gratuitement ! 🙂
Table des matières
ToggleNederlands ontcijferd: een helder overzicht van essentiële grammaticaregels
Om terug te komen op het artikel van gisteren wil ik nu met jullie voorbeelden delen om het zo iets duidelijker te maken en hopelijk makkelijker te maken. Daar gaan we !
- De volgorde van het werkwoord: in hoofdzinnen plaats je het werkwoord op de tweede positie. In bijzinnen verplaats je het werkwoord naar het einde van de zin.
Hoofdzin: “Ik ga morgen naar school.”
Bijzin: “Ik zei dat ik morgen naar school ga.”
Hoofdzin: “Zij eet elke ochtend yoghurt.”
Bijzin: “Zij vertelde dat ze elke ochtend yoghurt eet.”
Hoofdzin: “Wij leren Nederlands.”
Bijzin: “Wij hopen dat wij snel Nederlands leren.” - Het gebruik van lidwoorden: gebruik ‘de’ voor mannelijke en vrouwelijke zelfstandige naamwoorden, ‘het’ voor onzijdige. ‘Een’ gebruik je als onbepaald lidwoord voor alle geslachten.
- De hond (mannelijk/vrouwelijk) speelt in het park.
- Het kind (onzijdig) speelt in het park.
- Een appel is gezond.
- Directe en indirecte objecten: gebruik directe objecten (zonder voorzetsel) voor de handeling direct op iets/iemand. Gebruik indirecte objecten (met voorzetsel) als de handeling via iets/iemand verloopt.
- Direct: “Ik lees het boek.”
Indirect: “Ik geef aan mijn vriend een boek.” - Direct: “Zij schrijft een brief.”
Indirect: “Zij schrijft aan haar moeder een brief.” - Direct: “Wij zien de film.”
Indirect: “Wij praten met onze vrienden over de film.”
- Direct: “Ik lees het boek.”
- Het scheiden van werkwoorden: in samengestelde tijden, plaats het hulpwerkwoord op de tweede positie en het hoofdwerkwoord aan het einde van de zin.
- Ik ben naar school gegaan.
- Zij heeft gisteren gewerkt.
- Wij zullen morgen vertrekken.
- Regels voor meervoudsvorming: voeg ‘-en’, ‘-s’, of ‘-eren’ toe aan het einde van het zelfstandig naamwoord om het meervoud te vormen, afhankelijk van het woord.
- “Boek” wordt “boeken.”
- “Huis” wordt “huizen.”
- “Kind” wordt “kinderen.”
- Sterke en zwakke werkwoorden: onthoud de onregelmatige vervoegingen voor sterke werkwoorden. Zwakke werkwoorden volgen een regelmatigpatroon voor vervoegingen.
- Sterk: “Ik schrijf, ik schreef, geschreven.”
- Zwak: “Ik werk, ik werkte, gewerkt.”
- Sterk: “Ik vlieg, ik vloog, gevlogen.”
- De ‘t kofschip regel: gebruik ‘t kofschip (of ‘t fokschaap) om de juiste verleden tijd en voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden te vormen. Als de stam eindigt op een van de ‘t kofschip-letters, gebruik ‘t’ voor de verledentijd en ‘-d’ voor het voltooid deelwoord.
- “Werk” (eindigt op ‘k’): “Ik werkte, gewerkt.”
- “Maak” (eindigt op ‘k’): “Ik maakte, gemaakt.”
- “Hoest” (eindigt op ‘t’): “Ik hoestte, gehoest.”
- Vaste voorzetseluitdrukkingen: leer combinaties van voorzetsels met specifieke zelfstandige naamwoorden of werkwoorden uit het hoofd, omdat ze vaste betekenissen hebben.
- “Wachten op de bus.”
- “Denken aan de vakantie.”
- “Kijken naar de film.”
- De regel van de omgekeerde woordvolgorde: gebruik inversie (omgekeerde volgorde) na woorden zoals ‘omdat’, ‘als’, ‘voordat’, waarbij het onderwerp na het werkwoord komt in de bijzin.
- “Omdat ik moe ben, ga ik vroeg naar bed.”
- “Als het regent, blijven we binnen.”
- “Voordat hij vertrekt, wil hij afscheid nemen.”
- Gebruik van bijvoeglijke naamwoorden: als een zelfstandig naamwoord een bepaald lidwoord heeft (de/het), voeg ‘-e’ toe aan het bijvoeglijk naamwoord. Bij een onbepaald lidwoord (een) of meervoud, gebruik het bijvoeglijk naamwoord zonder ‘-e’.
- Bepaald: “De groene auto.”
- Onbepaald: “Een groen huis.”
- Meervoud: “Groene huizen.”
Ik hoop dat deze voorbeelden jullie hebben laten zien dat het heus niet zo moeilijk is dan dat het lijkt.
Ik heb een zeer pragmatische benadering van het Nederlands. Vanuit mijn management verleden heb ik geleerd om een verandering of een probleem zien als een olifant die niet door de deur past. Je moet deze in stukken kappen en stukje per stukje door de deur binnen laten! Ik zou zeggen begin bij de slurf en de rest komt vanzelf.
Heel veel groetjes en veel succes bij deze pragmatische benadering van het Nederlands!